Nettbutikk på 30 dager

Nettbutikk på 30 dager

Hvem skulle tro at jeg ved utgangen av dette semesteret kunne stolt vise frem en helt egen nettbutikk? Ikke jeg i hvertfall.

I dette innlegget vil jeg reflektere over prosessen der jeg og min medstudent, Lasse Lunden, opprettet en fullt fungerende nettbutikk i løpet av kort tid. En oppgave som i starten ble en skremmende og noe stressende tanke. Med COVID-19 viruset som påvirket flere av samfunnets funksjoner mistet vi muligheten til å møte opp til formell undervisning ved Høyskolen Kristiania. Undervisningen ble sendt digitalt gjennom Zoom og de to siste delene av valgemnet, e-handel og digital markedsføring, skulle slås sammen til en felles, og ikke minst omfattende eksamen. Med lite spesifikk undervisning på hvordan vi nå skulle gå frem fikk vi testet både kreativiteten og samarbeidsevner. Dette vil jeg fortelle deg mer om nå.

Oppgaven – Nettbutikk på 30 dager, er det mulig?

Eksamensoppgaven gikk ut på å velge ut et produkt, en tjeneste eller en ide vi ville selge, for å deretter opprette en fullt fungerende nettbutikk. Videre skulle vi også få begi oss ut på analyse og datainnsamling i Google Analytics, og gjerne få testet annonsering gjennom sosiale medier og utsendelse av nyhetsbrev. Ikke nok med det – ved siden av denne omfattende oppgaven skulle vi også gjennomføre sertifiseringer og kurs i både Facebook og Google. Ouf, med dette unnagjort er det lov å være litt stolt!

Oppgaven vi fikk utdelt var på et nivå verken jeg eller Lasse hadde opplevd før. Jeg skal vel ikke legge skjul på at det var vanskelig å se “enden av tunellen” før vi satt i gang, men vi er to gutter med stor drivkraft og dette satt virkelig fart på oss. Det har vært utfordrende, spennende, vanskelig og også ganske så gøy. Ikke minst er det noe jeg stolt kan vise frem til potensielle arbeidsgivere i fremtiden.

Flere av våre medstudenter har valgt å produsere egne merker, eller selge faktisk fysiske produkter. Vi har derimot ikke valgt å gå så hardt ut, i hvert fall ikke helt enda. “Min retro drakt” er et konsept vi begge brenner for, og er sterkt motiverte til å fortsette å spinne videre på, men før det vil vi gjøre dypere analyse av markedet for å sjekke at det finnes en genuin interesse og etterspørsel etter en tilbyder som spesialiserer seg på retrodrakter. Vi valgte dermed å legge ut produkter akkurat som om de skulle vært til salg, men uten at det er mulig å faktisk kjøpe de enda. Foreløpig har responsen kun vært god, og vi har blant annet blitt tilbudt et intervju med Dagens Næringsliv som hadde plukket opp konseptet. intervjuet ble desverre ikke noe av, da vi ikke er klare for å selge faktiske produkter helt enda. Så det får kommer dersom vi velger å gå “all inn” senere.

Jeg skal nå ta dere gjennom de ulike fasene vi har møtt ved å opprette en nettbutikk.

Fase 1- Planlegging

Vi startet hele prosessen med idemyldre om hva slags produkt eller tjeneste vår nettbutikk skulle tilby. I denne delen av prosessen er det ingen ideer som er dårlige og det endte opp med at vi hadde stor variasjon av produkter vi kunne videreføre til en nettbutikk. vi analyserte markedene til de ulike alternativene for å få et innblikk i hvor vanskelig det ville vært å kapre en god posisjon.Det hele endte med at valget falt på retro fotballdrakter. Hvorfor? Det er to store grunner til at valget falt nettopp på dette produktet.

  1. Vi er begge store fotball entusiaster.
  2. Markedet for retro fotballdrakter i Norge er ikke særlig utbredt.

Nå som vi hadde et produkt trengte vi at navn som forbrukere kommer til å huske. Et navn som er lett gjenkjennelig og ruller lett på tungen. Vi kom frem til at nettbutikken skulle hete “Din retro drakt. “Din” fordi vi ville at forbrukeren skulle føle seg en del av konseptet.

OKR

I en av de første timene vi hadde i digital markedsføring ble vi opplært til å bruke OKR. OKR er et akronym for Objective (visjon) og Key Results (nøkkel resultater). Objective er hva du vil oppnå og Key Results er hvordan du skal komme deg dit. Det er ikke uten grunn at foreleseren fortalte oss om dette rammeverket. Google, Amazon og mange andre selskaper har brukt denne metoden for å sikre suksess i flere år.

Det var viktig at OKRene vi satt var høye og ambisiøse nok, samtidig som det var realistisk at vi skulle klare å nå de. Ofte sier man at ingen lykkes med OKR første gang de tester det, og dersom du faktisk lykkes er kanskje målene du satt for lave.

 OKR´en for “Din retro drakt” så slik ut:

Objective: Lansere en attraktiv og enkel brukervennlig nettside, og oppnå kompetanse om hvordan drive en suksessrik nettside. Nå kunden med lette tilgjengelig produkter og god markedsføring. Vi ønsker at nettsidens design og stil skal matche produktet.

KR1: Finne et produkt og lansere en nettside.

KR2: Oppnå minst 500 besøkende kunder innen innlevering.

KR3: Oppnå minst 50 abonnenter på nyhetsbrev.

KR4: Få minst 250 følgere på tvers av sosiale plattformer. 

 

Fase 2 – Gjennomføring

Vi valgte å lage vår nettbutikk gjennom en Shopify løsning. Shopify er enkelt å lære seg fort, noe som passet bra ettersom vi hadde relativt kort tid på å gjennomføre oppgaven. Her får man tilgang til et bredt utvalg av ferdige maler som enkelt kan endres direkte i Shopify eller med bruk av enkle CSS-koder.

Nettbutikken endte med å se stilren og maskulin ut, i stil med retrodraktene. Retrodraktene har vi selv designet og satt på klassisk, retro klubblogo. Draktene er kategorisert etter liga de brukes i og hvilket land de er fra. Her finner du drakter fra 4 ulike ligaer og land, nemlig England, Italia, Spania og Tyskland.

Fase 3- Markedsføring.

For at forbrukere skal få nyst om nettbutikken og produktene våres måtte vi gjøre det synlig for forbrukere. Hva skal man gjøre da? Markedsføring. Når man skal markedsføre et produkt er det viktig at det gjøres på en spesifikk måte i forhold til hvem du prøver å nå frem til. Vi måtte først finne ut hvem vi skulle kommunisere til, så da segmenterte vi markedet inn i en gruppe basert på demografiske kriterier. Menn i alder 20-30 års alderen, videre delte vi de inn i en ny gruppe som kalles for målgruppe. I den gruppen er det en mer spesifikk forklaring om gruppens personlighet: målgruppen skal ha interesse for fotball og ønsker å vise det frem gjennom stil og fashion.

I denne gruppen med forbrukere kan man dra ut ulike anslag om hvordan hverdagen deres utløper. Sosiale medier er det første man tenker på og vi mente at det var her vi burde legge mest vekt på markedsføringen våres. Plattformene vi har valgt å bruke på sosiale medier er Facebook og Instagram. Disse to plattformene antageligvis de største med millionvis av daglige brukere og innvirkning plattformene kunne ha for vår bedrift var for stor til å se bort ifra.

Vi tok også i bruk e-post markedsføring som et ekstra virkemiddel/kanal for å nå frem til eventuelle kunder. E-postene som ble sendt ut var gjennom Mailchimp som sender ut nyhetsbrev og diverse andre e-postere.

Problemer vi støtet på

Generelt sett har hele prosessen gått nokså greit. Det eneste som har opplevdes som noe problematisk er at vi ikke fikk sittet sammen for å jobbe så mye som vi optimalt sett ville gjort. Da man helst skulle møte så få som mulig valgte vi å fordele oppgavene og jobbe hver for oss hjemmefra, mens vi tok noen “catch ups” på Skype. Dette førte selvfølgelig til noe dårligere kommunikasjon, og vi kunne med fordel jobbet mye mer strukturert fra starten.

Så: hva skjer videre?

Enn så lenge er ikke nettbutikken et endelig faktum. Vi har verken produkter på plass, eller gode nok leverandører til å faktisk gjennomføre prosjektet. Som fotballentusiaster og digitale hoder skal man ikke se bort ifra at vi velger å spinne videre på denne ideen dersom responsen fra venner, familie og andre som skulle legge merke til konseptet kommer med gode tilbakemeldinger.

Som så vidt nevnt tidligere har vi allerede blitt vist interesse både fra et markedsføringsbyrå og en journalist fra Dagens Næringsliv, som begge var svært positive til konseptet. Så hvem vet – kanskje om et halvt år sitter vi der med “Din retro drakt” fullt lansert, og kanskje vi til og med kan åpne fysisk butikk med tiden? Det blir spennende å se.

Ta en titt på nettbutikken: https://din-retro-drakt.myshopify.com

Husk å meld deg på vårt nyhetsbrev!

Besøk også våre sosiale medier:

Instagram – https://www.instagram.com/dinretrodrakt/?hl=nb Facebook – https://www.facebook.com/Din-Retro-Drakt-101619028226846


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *