Inbound markedsføring

Inbound markedsføring

Innen digital markedsføring er det flere ulike metoder og tilnærminger som er mulig å fokusere på. En av de aller sterkeste strategiene er det vi kaller inbound markedsføring. Dette er en sammensatt metode som fokuserer på å tiltrekke og beholde potensielle kunder over lang tid. Metoden beskrives gjerne med fire overfladiske steg, der det er viktig at du har med noen, om ikke alle stegene i din digitale markedsføringsstrategi.

Så, hva er det egentlig som er så spesielt med inbound marketing?

Inbound markedsføring handler enkelt sagt om å markedsføre produkter eller tjenester gjennom egne kanaler som blogg, e-bøker, SEO og SoMe. Gjennom disse kanalene handler det om å skape et faglig godt og relevant innhold slik at kunden selv oppsøker bedriften kontinuerlig med formål å finne enda mer informasjon, eller med tanke om å handle i bakhodet.

 For at dette skal fungere er det viktig å segmentere og finne målgruppen som er din idealkunde. Altså: hvem er det som faktisk er interessert i det vi leverer, og hva slags innhold trigger målgruppen? Basert på informasjon om målgruppen kan du bruke karakteristikaene de innehar til å tilby et personalisert innhold. Dette vil knytte et sterkere bånd med kunden og muligheten for å oppnå såkalte «ambassadører» er stor.

Når funker inbound markedsføring best?

Alle kan bruke inbound markedsføring som sin markeds strategi, men det passer bedre for visse bedrifter og virksomheter enn andre. Inbound markedsføring er en omfattende prosess som gjør at det passer bedre for produkter som krever research i forkant av kjøp. Hvis sannsynligheten er stor for at et søk gjennom en søkemotor er nødvendig for at forbruker får tilstrekkelig med informasjon for de fortsetter i beslutningsprosessen passer det ypperlig med inbound markedsføring. Med andre ord så egner det seg best for bedrifter som selger dyre og kvalitetssikrede produkter eller tjenester. Såkalte impuls kjøp passer bedre for outbound markedsføring som jeg skal avklare senere i innlegget.

Spør deg selv:

  • Har produktene jeg selger en lang kjøpsprosess?
  • Er prisen på produktet relativt høy på tvers av markedet?
  • Har bedriften min klare mål om vekst?

Hvis en bedrift kan tikke alle disse boksene og er en god match blir det ofte inbound markedsføring mer kostnadseffektivt i forhold til tradisjonell markedsføring. I starten av reisen med inbound markedsføring kan det se ut som at kostandene er store, men i det lange løp vil det vise seg at det blir mer selvgående i form av mer informasjon og systemene jobber mer systematisk som fører til lavere kostnader.

Inbound-metodikken: how-to

Som nevnt tidligere er inbound-metodikken en framgangsmåte/strategi for å skape gode innlegg for kundene og hjelpe dem gjennom kjøpsprosessen deres. Det handler om å finne idealkundene og lage innhold som matcher deres interesser gjennom å tiltrekke, konvertere, selge og begeistre:

Tiltrekke

For at en markedsstrategi skal være suksessfull må det resultere i kunder og i inbound perspektivet må de treffe idealkunden. For å kunne klare å tiltrekke disse kundene til nettsiden må du ha gode blogginnlegg som kan omhandle hva som helst, så lange det faller innenfor interesse områdene til idealkundene og at det hjelper denne kunden med å finne ut informasjonen de er utetter i første plass. Det er også essensielt å jobbe med gode sosiale profiler, samtidig som alt innhold som produseres og leveres til målgruppen er optimalisert for søkemotorene

Konvertere

Nå som det er besøkende på nettsiden, bloggen eller dine sosiale profiler, hvordan konverterer man disse til leads og potensielle kunder? Neste steg for å gjøre om disse til leads er å tilby besøkende premium innhold i form av e-bøker, webinarer eller annet verdifullt innhold. For å sikre konvertering må man inkludere handlingsoppfordringer, man ønsker at besøkende skal utføre. Man skal få en byttehandel av kontaktinformasjon som man kan omgjøre til personifisert innhold til kunden og muligheten for å kontakte dem i neste steg.

Selge

Besøkende har blitt til leads og det er nå på tide å kontakte for å inngå kjøp. Det er her man skal gjøre leads om til kunder, men først må man bearbeide leadsene. Dette kan gjøres via e-post med kundens interesser og kjøpsprosess i fokus. Jo mer gode tips kunden din får av disse e-postene eller noe lignende form vil kunden stole mer på deg og sjansen for kjøp øker betraktelig.

Begeistre

Vi er nå på siste steg og har kunder som handler produktene. Vi er derimot ikke ferdig selv om prosessen kanskje endte i salg. Nå må vi fortsette å arbeide med kunden å gi dem ekstraordinære opplevelser. Dette er en viktig del av strategien fordi dagens kunder har høye forventinger og krav for hvordan de ønsker å bli behandlet. De tar tidligere kjøpsopplvelser i betraktning til neste gang de skal foreta et kjøp og vi ønsker mer salg. Vi må derfor bygge videre på kundeforholdet som vil skape tillit mellom partene og videre anbefalinger. Det er på dette stadiet vi kan oppnå ambassadører i kundene. At de kan bli en kilde til nye leads og kunder.

Kilder:

https://www.inboundgroup.com/no/inbound-marketing#slik_kommer_du_i_gang_med_inbound_marketing_7

https://www.compedge.no/blogg/forskjellen-p%C3%A5-inbound-marketing-og-outbound-marketing

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *