7 prinsipper for å mestre vekst

7 prinsipper for å mestre vekst

I dette innlegget skal jeg oversette et innlegg jeg syntes var svært interessant å lese. Dette innlegget var skrevet av Brian Balfour som er en spesialist innenfor det å få bedrifter for å vokse, i tillegg til dette publiserer han essays om vekst og andre relaterte temaer. Nesten alle innleggene han er en «must read» om du har interesse for Growth.

Linken til det originale innlegget: https://brianbalfour.com/essays/learn-growth-marketing

7 Principles To Mastering Growth

Vi har et stort avhengighets problem i våres industri. Hacktips, tips, triks, hacks, verktøy og hemmelighetere som lover å løse vekst problemer. Et glans på forsidene til bedrifter/blogger som spesialiserer seg innenfor vekst ser man hvordan praksisen til vekst har blitt en avhengighet.

Som et resultat, markedsførere bruker dette som sin hoved kilde til læring om nye metodikker for å hacke markedet. Disse såkalte hackene vil ikke alltid løse problemene som hindrer vekst og selv om de uendelige triksene som oppstår, vil det ikke fungere som en resept på problemet.

De aller fleste problemene i den virkelige verden oppstår det et problem som det ikke enda er et svar på og de største vekst mulighetene foreligger i det man kaller blå hav. Dette er territorier hvor det enda ikke er noe konkurranse. For å være mer spesifikk så finner du ikke ut av svaret på problemet ved å bruke «resepten» som fungerte tidligere for andre. Isteden foreligger den største oppsiden i å løse problemer som sannsynligvis ikke eksisterte før.

Det å bli en profesjonell growth markedsfører handler ikke om triks eller hacks du har i verktøykassen din som er ment til å løse alle problemer. Hvordan oppnår man det da?

1. generalist eller spesialist

Jeg har blitt spurt gjentatte ganger om man burde være en generalist eller en spesialist. Det er et såpass populært spørsmål at det ble spurt på Inbound. Jeg hater å si det det, men 100% av de som var med på undersøkelsen hadde feil. Mye på bakgrunn av et det var presentert med to gale svar.

Noen av de som kommenterte startet å argumentere for riktige svar vede å si at man må forme seg selv som en T. Hva betyr egentlig dette?

  1. Mestre det grunnleggende
  2. Gå dypt

La oss dykke individuelt inn i disse.

Mestre det grunnleggende

I boken til Edward Burger “The 5 Elements of Effective Thinking”, forteller han en historie om den internasjonalt anerkjente komponisten og trumpet spilleren Tony Plog sin undervisning av en gruppe studenter.

«I løpet av en klassetime hadde vær student spilt en del av han eller huns valgte virtuose stykke. De spilte fantastisk. Videre ga Tony en veldig enkel oppvarmings øvelse som alle nybegynnere kunne blitt spurt om å gjøre. Studentene gjorde så denne øvelsen som var en håndfull av simple noter. Lydene var hørtes barnslige ut i sammenligning med de sofistikerte stykkene de tidligere hadde spilt

Etter de hadde avsluttet øvelsen tok Tony opp sin trumpet for første gang den timen. Han begynte så å spille den samme øvelsen, men i motsetning til studentene sine barnslige lyder, var Tony sine lyder utmerket, behagelig, rikt og en sofistikert lyd. Kontrasten mellom studentene og Tony var forbløffende»

Poenget med historien var at forskjellen mellom mesteren og studenten foreligger i mestringen av det grunnleggende.

Det fundamentale er grunnmuren til alt som skal bygges på. En annen analogi jeg kan trekke inn for å poengtere poenget er sport. Hva skiller Lebron James fra andre vanlige basketball spillere? Det er ikke det at han kan dunke og alley oops. Han kan simpelthen drible, sende pasninger og skyte bedre. Det fundamentale.

Det fundamentale hjelper deg i å imøtekomme og løse ulike vekst problemer som kommer din retning. Jo bedre det fundamentale sitter hos deg, jo vanskeligere problemer klarer du å løse. Hva er egentlig det fundamentale innenfor vekst?

Det fundamentale for vekst er:

  1. Data analyse- Å forstå meningen av data for å identifisere, forstå og finne frem til nye løsninger og ideer.
  2. Kvantitativ modellering- Oversette historisk data til en fremtidsrettet modell for å simulere fremtiden som vil hjelpe deg med å forstå bedre hva du burde gjøre.
  3. Brukeres psykologi- Dataen vil ikke hjelpe med mindre du vet hvordan du skal påvirke på en autentisk måte. Man må forstå psykologien til ditt segment, problemet og løsningen for å finne ut av hva brukerne responderer på.
  4. Historie fortelling- Man kan fint bli best på det de foregående punktene , men for å være den beste Growth proffen er å bringe alle disse sammen til liv slik at det appellerende og interessant for din målgruppe.
https://brianbalfour.com/essays/learn-growth-marketing

Alt annet som optimalisering, Facebook Ads etc bygges videre fra det fundamentale.

Gå dypt

Ofte forteller markedsførere at de er generalister og de er stolte over det. Dette høres veldig bra ut, men det viser seg som oftest at de er ok på det meste og ikke utrolig på noen ting. Å være ok på det meste er ikke like verdsatt som det å være utrolig god på en ting. Fordi det å bli utrolig god på en ting krever at du dykker dypt ned i et tema der du må løse problemer hvor ikke svaret ligger på en blogg post. Den beste måten på å løse problemer er å løse problemer. Den personen som er utrolig god på en ting kommer mest sannsynlig til å bli utrolig god på en ting til, i motsetning til generalisten.

2.Velge hva du jobber med

For å komme dit man ønsker er det viktig at man velger noe man vil jobbe med. Man må være klok i valgene man tar før man knytter seg til et prosjekt. Dette er knyttet til at man lærer jo selvfølgelig mest av det man holder på med og valg av prosjekt resulterer i kunnskapen du kommer til å tilegne deg. Hvis man vil optimalisere lærings inntaket burde man velge prosjekter med høy innvirkning, men lav popularitet. Dette er fordi prosjekter som er upopulære ofte er vanskeligere og tøffere å løse. Men hvis du blir med på sånne typer prosjekter vil du lære mye, blir ekspert av grunnen til at det kreves dypere forståelse og du blir lagt merke til av de høyere opp i bedriften.

3.  En fot i det kjente og det andre i det ukjente

Hvis du vil maksimere læringen din trenger du å vite hva du driver med samt at du utforsker ting du ikke fra før kjenner til. Hvis du jobber med noe du ikke vet hva er vil du raskt bli avslørt av de andre ansatte og sjefen som har ansatt deg. Hvis du jobber med ting du vet hva er vil jobben din kun være repetitiv og læring uteblir. Her gjelder det å finne et midtpunkt hvor du balanser det kjente og ukjente.

https://brianbalfour.com/essays/learn-growth-marketing

4. Prestasjoner er viktigst

Vi har alltid blitt lært til at man må få gode karakterer på skolen får å få den beste jobben og er et bevis på at man er den beste. Dette er selvfølgelig bare bra og i noen tilfeller er dette faktum, men det er ikke nødvendigvis slik at det er kun det som bestemmer hvor flink du er. Om du har klart en test eller tok et kurs beviser ikke at du klarer å bruke det i en jobb setting. Det handler om å gjøre gode studier og vise det frem til så mange som mulig, gjerne gjennom LinkedIn. Fokuser på prestasjoner fremfor «credentials»

5. Bygg en plattform

Punkt fire handlet om viktigheten av prestasjoner og måten å dele det med andre. Den beste måten å dele det gode arbeidet du har gjort er gjennom en plattform. Dette kan være alt fra blogg til videoer. Denne plattformen vil samle alt det gode arbeidet du har gjort og kan skape gode muligheter på jobbmarkedet. Du bygger også din personlige merkevare som kun teller positivt i din favør.

Det som er viktig er at du selv eier plattform hvor du selv bestemmer hva som skal lagges ut av faglig innhold.

6. Få deg en trener/mentor

Dette punktet er vanskeligere enn de foregående, men det roter som oftest i om du er god på de tidligere punktene. Noen kan derimot være heldige å klare å skape bånd med en mentor under kort tid, mens for andre kan det flere år. Når det litt slutt finner den den rette personen kan båndet vare i flere år.

Får å gjøre seg verdig for en mentor må du ha gode prestasjoner og så får du deg en mentor. En mentor vil legge til rette bedre svar/løsninger enn det du ville gjort på egen hånd. Du vil få objektive tilbakemeldinger siden mentoren din vil som regel ikke være en del av «atmosfæren» du befinner deg i og vil derimot ikke ha en personlig agenda inne i bildet. Mentoren din vil stille gode spørsmål du ikke ville spurt deg selv, disse spørsmålene tvinger frem enda bedre svar som du fra før av ikke viste om.

https://pixabay.com/no/illustrations/mentor-oppstart-mentorer-r%C3%A5d-2062999/

7. proaktiv eller reaktiv?

Hvis du følger punktene over har du sannsynligvis mange muligheter kommende din vei. Dette skaper et nytt problem: Reager til ting som kommer i din retning istedenfor å være proaktiv i forhold til det selv vil.

Det å reagere skaper alltid et utfall hvor du delvis er fornøyd med utfallet. Jeg (Brian Balfour) mener at det er bedre å være proaktiv enn å være reaktiv, men ettersom jeg har sett andre prøve å sette i verkt dette har jeg lagt merke til noen vanlige problemer. Den proaktive tankegangen tvinger deg til å spørre deg selv om hva du virkelig ønsker. Å forstå og komme frem til dette svaret virker enkelt på overflaten, men for andre kan det virke vanskelig.

Svaret er enklere enn vi tror. Som de andre viktige problemene/spørsmålene, «hva er deet jeg virkelig vil?» er noe du ikke kan teoretisere veien ut av. Du må handle.

Så etter litt tenke tid har jeg (Brian Balfour) et revidert råd:

Heller enn å føle at du trenger å tenke på et sikkert svar kan du behandle det som et eksperiment

  1. tenk deg frem til et sett med prioriterte hypoteser om hva du vil.
  2. design eksperimentet
  3. kjør eksperimentet
  4. analyser resultatene

Hvis svaret er positivt kjør på videre, negativt det motsatte.

Dette var slutten på Brian Balfour. Jeg håper dere syns innlegget hans var like interessant som det jeg gjorde.

Kilder:

https://brianbalfour.com/essays/learn-growth-marketing


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *