Growth hacking.

Growth hacking.

Growth Hakcing er et relativt nytt mindset for markedsfører, som ikke mange har evnen eller pågangsmot til å lære, forstå eller praktisere. Mens utviklingen innen markedsføring og annonsering flyr fremover og konkurransen for oppmerksomhet blir vanskeligere, blir det enda viktigere å tenke anderledes og bedre, med mindre økonomiske midler. Husk – du ønsker å vinne over de store ledende aktørene.

I dette innlegget vil jeg gi deg en kort innføring i hva Growth Hacking er, og hvordan du kan anvende denne metoden selv!

Hva er Growth Hacking?

Growth hacking handler i hovedsak om vekst i selskapers virksomhet med bruken av et relativt lite budsjett. Man ser bort fra det som kalles tradisjonell markedsføring og fokuserer på kreative og eksperimentelle løsninger som fanger flest kunder uten å bruke for mye penger. Growth Hacking er en kombinasjon av to de begrepene vekst og hacking. Vekst sier seg selv og hacking omhandler om å jobbe seg rundt begrensninger innen et felt. Da kommer det kanskje ikke som et sjokk at denne måten å se på «markedsføring» kom fra start-ups som trenger kunder raskt for å overleve.

Paypals reise med Growth Hacking

Paypal er et selskap som med tiden har vokst til å bli en av de største innenfor sin virksomhet. Sean Ellis som på den tiden hadde jobben som «marketing manager» for PayPal la ut en stilling som han presenterte som «Growth Hacker», en som hadde kunnskap om data, produkter, teknologi, markedsføring og kreativiteten til å ta i bruk alt det til å bryte barrierer og tørre å eksperimentere. Det var med denne jobbannonsen at begrepet «Growth Hacking» hadde blitt dubbet.  Sean Ellis så nemlig på seg selv som en Growth Hacker og arbeidet han hadde gjort med markedsføringen til PayPal hadde basis i Growth hacking. For PayPal og mange andre start-ups var Growth Hacking en måte bryte den etablerte ordenen med færre ressurser enn de store konkurrentene.

https://www.ecommerce-nation.com/paypal-the-global-payment-solution/

Hvordan kan du anvende Growth Hacking?

Det eneste premisset når det kommer til å anvende Growth Hacking er kreativitet og viljen til å eksperimentere. Man må gå utenom de tradisjonelle og kostbare markedsføringskanalene (TV, avis, utendørsreklame o.l) og finne nye innovative kanaler å treffe forbrukere på.  For å kunne forklare hvordan Growth Hacking fungerer er det enklest å sammenligne det med hvordan en tradisjonell markedsfører opererer.

  • En Growth Hacker ser på hele kjeden av hendelser som blir foretatt innen og utenifra bedriften i motsetning til markedsføreren som tenker kun på gjenkjennelse og besøk.
  • En Growth Hacker eksperimenterer og tester ulike retninger som fungerer best, hvor markedsfører ville fulgt en gitt metode. 
  • En Growth Hacker er som en potet, kan litt om alt, trenger ikke være ekspert, men må kunne sin vei rundt programmering og være datadrevet. 
  • En Growth Hacker er involvert i produktet framfor markedsfører som får produktet i hånden og oppgaven om å gjøre det synlig for forbrukere.

Det siste punktet er kanskje den beste trikset en Growth-hacker kan komme med. Å ha et produkt som nøyaktig dekker behovet forbrukere har og som er så bra at det markedsfører seg selv forbrukere imellom. 

Candy Crush

Det er ufattelig mange eksempler man kan dra ut fra Growth hacking, grunnet til at man må kjøre haugevis av eksperimenter, heller 100 småkampanjer enn en stor. Et eksempel på Growth Hack som idag er helt normalt for de fleste mobilspill er at du får en fordel i spillet hvis du inviterer andre venner til å laste ned det selv. En enkel «Annonse» som markedsfører seg selv, med relativ lav kostnad, om ikke gratis.

https://mmos.com/review/candy-crush-soda-saga

Det er sånne små eksperimenter Growth hackere kjører for å se hva som fungerer, i de aller fleste tilfellene vil det ikke fungere, men med la oss si 10-20 prosent vil det ha en positiv innvirkning og sikre eksponentiell vekst som i eksempelet gitt ovenfor.

Kun for David?

Store selskaper har naturligvis hatt en eksponentiell vekst, men som oftest stopper det et sted. Det betyr nødvendigvis ikke at de ikke kan vokse mer. Derav er Growth Hacking like attraktivt for David og Goliat, Growth Hacking vil gjenoppta veksten og ikke bare beholde sin posisjon, men rykke ifra konkurransen. 

https://orthopundit.com/a-modern-day-business-tale-of-david-vs-goliath-what-can-orthodontists-learn-from-dollar-shave-club-vs-gillette/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *